czwartek, 24 października 2013

Jak uszyć torbę na zakupy - tutorial


Bardzo się cieszę, że również u nas panuje moda na bycie EKO. Cieszy mnie również to że coraz więcej osób korzysta z toreb wielokrotnego użytku ale czy na pewno wykorzystujemy je tak jak powinniśmy? Większość osób które zakupią w markecie biodegradowalną torbę rzadko kiedy kolejny raz wybierze się z nią na zakupy, podejrzewam że wykorzysta ją jeszcze raz ale raczej jako worek na śmieci.
Dlatego zachęcam Was do korzystania z materiałowych toreb, one naprawdę mogą być fajne, mogą być super dodatkiem, zwłaszcza gdy taką eko torbę uszyjemy sami.

Dzisiaj chcę Wam pokazać najprostszy sposób na uszycie eko torby, czyli materiałowej torby, którą możemy wykorzystać na co dzień - zabrać ją na zakupy, na plażę, na spacer itd.
Wbrew pozorom uszycie takiej torby jest bardzo łatwe.  
Ten wzór torby jest najłatwiejszy gdyż szyjemy torbę bez podszewki.

Co będzie nam potrzebne:
- przede wszystkim chęci :-) i troszkę wolnego czasu :-) Ja polecam jeszcze kubek kawy - tak dla wzmocnienia przyjemności :-)
- materiał - tak naprawdę może być dowolny, choć na torbę bez podszewki sugeruję wybrać dość mocny, nie rozciągający się materiał. 
- nici w odpowiednim kolorze
- akcesoria: nożyce, szpilki, kredka krawiecka, centymetr




1. Wybieramy tkaninę oraz rozmiar torby

Po wybraniu tkaniny z której uszyjemy torbę, musimy jeszcze zastanowić się nad jej wielkością. Zapewne macie w domu choć jedną eko torbę dlatego zachęcam aby ją zmierzyć i skorzystać z tej miary. Jeśli torba jest za mała to dodajcie kilka centymetrów, jeśli za duża to odejmijcie :-)
Pamiętajcie aby do swoich wymiarów dodać zapas na szew! Ja robię po 1 cm na karzdą stronę
Ja wycięłam prostokąt o wymiarach: 82x42 cm
No więc tniemy!




2. Rączki, ucha lub chwyty - jak kto woli :-)

Po wycięciu kawałka materiału przeznaczonego na torbę musimy jeszcze wyciąć prostokąty, z których uszyjemy ucha do torby. Możecie wykorzystać ten sam materiał lub wybrać jakiś inny pasujący kolorystycznie do torby.
Na tym etapie musicie zdecydować jakiej długości mają być uszy - czy mają być tak długie aby torbę dało rado "zarzucić" na ramię czy też ma być tylko do łapki. 
Osobiście nie przepadam za torbami, które mają bardzo długie rączki ale .....
Mój prostokąt na uszy jest o wymiarach: 11x100 cm. 




Po wycięciu paska składamy go na pół i przecinamy - bo przecież torba ma dwie rączki :-)




3. Szyjemy ucha do torby

Po przecięciu paska mamy dwa mniejsze prostokąty. Każdy z nich składamy na pół - tym razem wzdłuż. 
WAŻNE: składamy prawą stroną do wewnątrz!
Gdy materiał jest już złożony, możemy go przyprasować co ułatwi nam zszywanie. Nie jest to obowiązkowe ale dzięki temu materiał jest bardziej stabilny i nie rozsuwa się przy zszywaniu.
Po złożeniu i przyprasowaniu nasze paski wyglądają tak:



Gdy paski są już gotowe zaczynamy je zszywać. Szyjemy po dwóch krawędziach - zaznaczyła je na zdjęciach:



WAŻNE: 
- dobierz odpowiednią nić
- sprawdź ustawienia maszyny

Moje ustawienia:
- stopka - uniwersalna stopka metalowa (symbol A)
- ścieg prosty
- gęstość ściegu ok. 2,6 




Zszywając pamiętaj aby zaryglować początek i koniec szwu - mniej więcej 2-3 uderzenia igłą w przód i w tył.


Gdy zaczniesz zszywać dłuższą krawędź, zakończ szew mniej więcej 0,5 cm przed końcem materiału - dzięki temu łatwiej będzie zrobić ładne wykończenie ucha.




4. Wywijamy i prasujemy

Gdy paski przeznaczone na ucha torby są już zszyte, przewracamy je na prawą stronę



Po wywinięciu na prawą stronę prasujemy.
Następnie niezszytą krawędź zawiń do środa (właśnie tu wykorzystujemy nie zszyty kawałek, ja zawijam ok. 05, cm) i zaprasuj


Po wywinięciu końcówek i zaprasowaniu, rączki torby wyglądają tak:



5. Ozdabiamy

Ten punkt nie jest obowiązkowy.
Ja osobiście nie skorzystam z tego punktu - wybrałam materiał w kratę więc nie będę już nic dodawać

6. Zabezpieczamy krawędzie

Zabieramy się za krawędzie torby
Krótsze krawędzie musimy zabezpieczyć i wykończyć.
Ja wykorzystam do tego tzw. stopkę zawijającą o której pisałam TU
Jeśli nie posiadacie takiej stopki znajdziemy inne rozwiązanie :-) do którego będziemy potrzebować żelazko.
No więc zaczynamy! 
Ponieważ ja wykorzystam stopkę zawijająca pokażę Wam to na innym materiale.
Układamy materiał prawą stroną do spodu i krótszą krawędź zawijamy do środka na ok 0,5 cm i zaprasowujemy. Róbcie to kawałek po kawałku bo inaczej materiał będzie się Wam rozwijał.



Gdy cała krawędź jest już zawinięta, powtarzamy czynność po to aby schować niewykończoną krawędź. Znowu zawijamy i znowu zaprasowujemy.



Następnie przeszywamy - wykorzystując do tego wcześniejsze ustawienia maszyny.
Wszystko to robimy również z drugą krótszą krawędzią.



Ja przeszywam za pomocą wcześniej wspomnianej stopki (symbol D).





Tak wygląda zawinięta krawędź przy wykorzystaniu stopki zawijającej.



7. Ozdabiamy

Na tym etapie możecie ozdobić swoje torby - możecie na nich coś wyhaftować, naszyć, doczepić kokardę lub tak jak ja coś namalować.
Tutorial robię na podstawie torby jaką przeznaczyłam na nagrodę w konkursie, do którego serdecznie zapraszam. Informacje o moim urodzinowym Candy znajdują się TU
Ponieważ informowałam uczestników, że do wygrania są materiałowe literki, poszewka z motywem wąsów milorda oraz torba z takim samym motywem.
"Malowidło" przygotowałam wcześniej więc mogę zabrać się za kolejny etap.
Wam życzę wspaniałych pomysłów na ozdobienie torby. Możecie podpatrzeć jakie ja miałam pomysły, fotki toreb możecie obejrzeć TU

8. Zszywamy boki torby

Układamy nasz materiał na płaskim podłożu. Materiał kładziemy lewą stroną do dołu a prawą stroną do nas.
Następnie składamy go równiutko na pół. Boki spinami szpileczkami, żeby w trakcie zszywanie materiał nam się nie rozjechał.



Wykorzystujemy wcześniejsze ustawienia maszyny.
Szew prowadzimy ok. 0,5-1 cm od krawędzi. Najprościej jeśli będziemy zszywać na szerokość stopki. Czyli ustawiamy igłę w środkowej pozycji a materiał układamy równo ze stopką.
Pamiętajcie o ryglowaniu!
Torba już zszyta ale jak widać wychodzą po bokach nitki, nie chcemy by nasza nowa torba na zakupy zaczęła się np. pruć albo "gubiła nitki"



9. Zabezpieczamy brzegi

Aby zabezpieczyć brzegi musimy je obszyć.
Ja wykorzystam do tego stopkę do ściegu owerlokowego. Jeśli nie posiadacie takiej stopki możecie zabezpieczyć je odpowiednim ściegiem. Możecie wybrać, któryś z poniższych
1. ścieg zygzak
2. ścieg trójskok
3. ścieg owerlokowy


Ja wybieram trójskok i do tego stopkę owerlokową. Moim zdaniem ten ścieg wygląda najładniej. Mimo że moja maszyna ma ścieg owerlokowy użyłam go tylko raz.
Ustawienia:
- ścieg trójskok
- gęstość ściegu 1,5 (moim zdaniem taka gęstość dobrze zabezpiecza) oczywiście możecie ją zmniejszyć lub zwiększyć
- szerokość 3

Starajcie się prowadzić materiał tak aby to najbardziej zewnętrzne uderzenie igły było na krawędzi materiału.



10. Przyszywamy rączki

Przewracamy torbę na prawą stronę i igiełkami przypinamy paski, które posłużą nam jako ucha torby.
Możecie przyszyć je również od wewnątrz ale ja najczęściej przyszywam je na prawej stronie torby. Całe ucho przeszywam tym samym ściegiem, który wykorzystałam do przyszycia ucha. Jeśli nie chcecie nie musicie tego robić. Ja robię to po to aby ucho a dokładnie materiał w trakcie używania nie skręcał się, aby zawsze zachowywał odpowiedni kształt. Przeszywam wzdłuż obu krawędzi ucha, możecie też przeszyć tylko przez środek.





11. Prasujemy i mamy gotową torbę :-)














11 komentarzy:

  1. bardzo fajnie napisany tutek :) a torba z wąsami bardzo mi się podoba

    OdpowiedzUsuń
  2. Jasno i przejrzyście tłumaczysz jak to się je :)
    pozdrawiam http://szaromija.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. fajnie że tutek się podoba. Starałam się opisać wszystko najdokładniej jak się da, dlatego też tyle fotek :-)
    Dziewczyny zapraszam do urodzinowego konkursu - właśnie ta torba jest do wygrania :-)

    Su Lili na pewno odwiedzę Twojego bloga

    OdpowiedzUsuń
  4. Magda czapki z głów.Przepiekny kursik i nawet ja poradziłabym sobie z tym zadaniem;)
    Odwaliłaś kawał dobrej roboty;)Brawo!
    Torba jest bardzo ładna,prosta gustowna i modna;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie, kawa na ławę - i można zabrać się za szycie!

    OdpowiedzUsuń
  6. świetna instrukcja! chętnie z niej skorzystam - tylko muszę wygospodarować trochę wolnego czasu! :)
    chętnie przysiądę do Ciebie na dłużej :)
    pozdrawiam i zapraszam do siebie :)
    http://radosna-tworczosc-weronki.blogspot.com/

    PS. Zapraszam również do zabawy wędrująca książka - idealna dla małego smyka (to tak między nami mamami przedszkolaków) :)

    OdpowiedzUsuń
  7. świetny tutorial, wszystko bardzo dokładnie wytłumaczone :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajny tutorial :) Też muszę sobie uszyć jakąś fajną torbę zakupową :) Pozdrawiam i zapraszam: http://vaylebyme.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo fajny samouczek :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. super świetne pomysły, zawsze to jak się samemu uszyje to jakiś chętniej się nosi, bo raz, że satysfakcja jest ogromna, a dwa, że mamy coś nietypowego ja właśnie szyję torebę podobną do tej http://www.aczemunie.com.pl/w-co-sie-zapakowac/ to mój debiut ciekawe co mi z tego wyjdzie? pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja szyłam torbę ale taką plażową! Twoja jest rewelacyjna te wąsy są fajne.
    http://www.dalwi.pl/2017/04/diy-jak-uszyc-torbe-plazowa.html

    OdpowiedzUsuń